Aug
17
7:30 PM19:30

Amsterdam (NL), Concertgebouw: Han Bennink & Joris Roelofs

TWO SETS!

Topklarinettist Joris Roelofs en Nederlands bekendste jazzdrummer Han Bennink vormen sinds enkele jaren een duo. Wat de twee gaan doen? Daar hebben ze het vooraf nooit over. Alles ontstaat op het podium.

Joris Roelofs en Han Bennink
'Je móet Han Bennink een keer zien in je leven', schreef The Guardian. Of met hem spelen natuurlijk. Sinds enkele jaren vormt de internationaal geprezen klarinettist Joris Roelofs een duo met Nederlands bekendste jazzdrummer. Roelofs heeft een ‘onvergelijkbaar mooie toon’, aldus De Telegraaf. En Bennink is volgens Het Parool ook na driekwart eeuw ‘in muzikale bloedvorm’. Wat de twee doen? Daar hebben ze het vooraf nooit over. Alles ontstaat pas op het podium, aldus Roelofs. ‘We spelen met melodie, ritme, dynamiek en textuur. We maken combinaties en afwisselingen tussen subtiel en grof, aangenaam en onaangenaam.’ Maar het resultaat smaakt altijd weer naar méér.

View Event →

May
17
8:30 PM20:30

Haarlem (NL), Pletterij: ICP Orchestra

Het Instant Composers Pool Orchestra (ICP) treedt op 17 mei op in de Pletterij. Dit is een unieke mogelijkheid om dit legendarische orkest in Haarlem te zien en horen.

ICP treedt niet meer zo vaak in Nederland op,  het orkest heeft zijn werkzaamheden grotendeels verlegd naar het buitenland. ICP werd in 1967 opgericht door onder anderen Han Bennink en de in maart 2017 overleden Misha Mengelberg. De Instant Composers Pool (ICP) speelde een belangrijke rol in de ontwikkeling van de Europese geïmproviseerde muziek en blijft met een nieuwe generatie musici – en Guus Janssen als pianist – een belangrijke kracht op het gebied van modern gecomponeerde muziek en jazz. Nu de 51-jarige ICP weer in Nederland is, mag u de kans niet missen hun concert mee te maken!

Het ICP Orchestra maakt muziek voor de eeuwige jeugd. Deze krasse knarren houden van een geintje, en daarom vindt iedereen ze leuk. Ze spelen muziek van Misha Mengelberg, de pianist die er vanaf het begin bij was. Drummer Han Bennink speelt nog altijd mee en is over de hele wereld bekend. Hij drumt echt op alles. Door geen groep ter wereld wordt op zo’n hoog niveau geïmproviseerd: een unieke mix van pakkende melodietjes en gekke tonen.

De pers over ICP:

Cyriel Pluimakers (Jazzenzo) over Restless in Pieces (2016) “De muziek van de Instant Composers Pool is nog minstens zo krachtig als ruim vijftig jaar geleden en de toevoeging van de veelzijdige en humoristische Mattijs van de Woerd is een echte vondst!”

Kevin Whitehead (NJA Jazzbulletin) over ICP in Oost-Berlijn januari 2016
“Ah, but the band sounded magnificent. The meld of five idiosyncratic horns can be breathtaking, not least when they ease out of an improvisation by slowly converging on the first note of the next tune. (Thomas Heberer’s quarter-tone trumpet’s handy for that.) As a late arrival to the saxophones, Toby Delius doesn’t even have formal parts; he alights by ear. The three strings are less cohesive on the heads, but jell when they improvise; string trios plus one are staples of the impromptu subgroups. Violist Mary Oliver’s sleek new-music chops are offset by Honsinger’s Mengelbergian anarchism on cello. Tristan’s conducted improvisations are spontaneous music theater: funny pantomime blossoms into music. Glerum somehow anchors the strings and Mengelberg/Bennink rhythm section simultaneously. ”

View Event →
May
10
6:30 PM18:30

Zeist (NL), Beauforthuis: ICP Orchestra

Het ICP Orchestra, een kruising tussen bigband en kamerorkest, zet wereldwijd de toon, aangejaagd door de avontuurlijkste drummer van Nederland: Han Bennink.Bennink stond in 1967 met pianist/componist Misha Mengelberg aan de wieg van dit veelzijdige orkest. Sindsdien speelt het orkest in een vrijwel ongewijzigde samenstelling. Daardoor kennen de musici elkaar van haver tot gort en tegelijk hebben ze na al die jaren ieder voor zich een rijke loopbaan en ontwikkeling als uitvoerend en componerend artiest achter de rug.

Zo is het ICP in vijftig jaar uitgegroeid tot een unieke verzameling sterke muzikale karakters die volledig op elkaar zijn ingespeeld.

Ab Baars - klarinet en saxofoons; Michael Moore - saxofoons; Tobias Delius - klarinet en tenorsaxofoon; Thomas Heberer - cornet; Wolter Wierbos - trombone; Mary Oliver - viool en altviool; Tristan Honsinger - cello en zang; Ernst Glerum - bas; Guus Janssen - piano; Han Bennink - drums

Na al die jaren lijken bij het ICP Orkest alle muren tussen impro en uitgeschreven stukken verdwenen. Humor wordt serieus genomen en serieuze stukken gerelativeerd. Het ICP Orkest maakt totaalmuziek en precies dat is het waarmee de groep internationaal furore maakt.

"These musicians can swing like mad when they want to, and can play the most sensitive café ballad at the drop of a hat", aldus trompettist Dave Douglas.
"This is fabulous music", juichte London Jazz News na een recent optreden en The Guardian sprak van "a miniature lesson on the evolution of European jazz-influenced improvisation."

New York Times tenslotte: "They are brilliant soloists, scholars and physical comedians, critics and joy-spreaders."

View Event →
Apr
28
8:30 PM20:30

Amsterdam (NL), Bimhuis: ICP Orchestra

Het ICP Orchestra is uniek in de wereld, een kruising tussen bigband en kamerorkest, waarin blazers en strijkers op het scherp van de snede improviseren. Instant Composers Pool werd in 1967 opgericht door Han Bennink en Misha Mengelberg en ontwikkelde zich tot een veelzijdig orkest, dat Amerikaanse swing koppelt aan Europese muziek, avant-garde en een gezonde dosis absurdisme.

Het ICP Orchestra is niet alleen in Nederland legendarisch, zo blijkt uit recensies uit de internationale media. ‘This is fabulous music’, juichte London Jazz News na een recent optreden, en The Guardian sprak van ‘a miniature lesson on the evolution of European jazz-influenced improvisation.’ New York Times: ‘They are brilliant soloists, scholars and physical comedians, critics and joy-spreaders.’

Het repertoire van ICP bestaat voor een belangrijk deel uit composities van pianist Misha Mengelberg, die in 2017 op 81-jarige leeftijd overleed in Amsterdam. Geïnspireerd door Duke Ellington koos hij voor musici met heel verschillende achtergronden, ieder met een geheel eigen stijl. De plaats van Mengelberg is ingenomen door Guus Janssen, die ook als componist zijn bijdrage levert. Aanjager van het stel is drummer Han Bennink, bekend om zijn extraverte manier van spelen.

‘Dada humour everywhere threatens to infiltrate the sawing strings, riffing horns and leapfrog rhythms; the group’s stock-in-trade is to confound expectations by distorting the familiar and carousing with the irrational. Wear a safety helmet while listening’ (The Wire).

Michael Moore altsax/klarinet, Ab Baars, Tobias Delius tenorsax/klarinet, Thomas Heberer trompet, Wolter Wierbos trombone, Guus Janssen piano, Mary Oliver (alt)viool, Tristan Honsinger cello, Ernst Glerum bas, Han Bennink drums

View Event →
Apr
26
8:30 PM20:30

Vienna (AT), Porgy & Bess: ICP Orchestra

„EinePartieTischtennis“ nannte eines der interaktionsdichtesten Duos der europäischen Free Music-Szene einst seine kauzigen, extrovertierten, abenteuerlichste Verrenkungen vollführenden Zwiegespräche. Die begnadeten Spieler: der in Kiew geborene, 2017 verstorbene Pianist/Komponist Misha Mengelberg und der wirbelwindige Schlagzeuger Han Bennink. Neben dem Holzblasvirtuosen Willem Breuker über Jahre hinweg die prägenden Kreativköpfe der seit den 1960er Jahren das eigenständige Profil des europäischen, zeitgenössischen Jazz mitschärfenden holländischen Free Jazz Bewegung. 1967 gründeten die beiden mit Breuker das Plattenlabel Instant Composers Pool. Diese Begrifflichkeit, eine Wortschöpfung Mengelbergs, stand ebenfalls für den Zusammenschluss der damals hochtalentiertesten, querdenkenden Improvisatoren in den Niederlanden und umschrieb auch Mengelbergs Ansatz Improvisierter Musik. Ein Ansatz der nicht auf völliger Losgelöstheit aller Strukturprinzipien aufbaut, sondern auf Formbildung im intuitiven Schaffensprozess setzt. Denn nach Mengelbergs Auffassung ist Musik immer eine Balance bzw. ein Streitgespräch zwischen Form und Chaos. Im Anschluss an ihre Post-Hard Bop Exkurse erforschten Mengelberg und Bennink in ihren Duetten exzessiv diese Musizierpraxis. Geprägt durch die Begegnung mit Fluxuskünstlern und einem Faible für absurdes Theater, etablierten sich in ihrer Musik dadaistisch anmutende Sequenzen und ein eigenwillig skurriler Humor, der fortan ein Synonym für die frei improvisierte Musik holländischer Prägung wurde. Neben Analogien zur Musik von Jazzinnovatoren wie Thelonious Monk oder Cecil Taylor wurzelt ihr musikalisches Vokabular gleichfalls in der europäischen Tradition. Augenzwinkernd hinsichtlich des Traditionsbezuges gegenüber den Genres, forcierten die beiden Erzmusiker eine signifikant individuelle Stilistik eines sublimen Klang/Energie-Spieles. Anfang der 1970er Jahre, initiierte Mengelberg rund um das Duo mit Bennink eine Großformation die unter dem Namen ICP Tentet formierte. Besetzt mit namhaften holländischen Musikern des Pools zuzüglich einiger temporärer Gäste wie z.B. John Tchicai, Peter Brötzmann oder Alan Silva. Mit diesem eher sporadisch sich zusammenfindenden Ensemble verfolgte Mengelberg eine konträre Diktion. Innerhalb dieser Sezession wird keine explizite stilistische Einheitlichkeit angestrebt, sondern eine auf der Individualität der Proponenten basierende Mannigfaltigkeit in den Fokus gerückt. Daraus folgernd bilden sich wechselhafte Formgebungen, die fortan in assoziativen Dekonstruktionen, Überhöhungen oder Persiflagen von gerne herangezogenem, determiniertem Material wie Tango, Walzer oder Märsche ihre Freude finden. Nicht ohne eine wohlproportionierte charmante Flapsigkeit und Krudität, die die MusikerInnen walten lassen. Das Kollektiv steht nun seit vier Dekaden für neue Wege kollektiven Improvisieren unter großformatigen Besetzungsverhältnissen. Normativ sowohl für die holländische Jazz-Genese - ergo für die europäische, als auch dessen internationalem Fortgang. Der amerikanische Jazzkritiker Kevin Whitehead titulierte diesen Ansatz einmal New Dutch Swing. Über die Jahre, der Freundeskreis nennt sich inzwischen ICP Orchestra begleitet von einigen personellen Häutungen, hat sich das Konzept, mit seinem sympathischen Hang zur Imperfektion, gehörig verfeinert und konkretisiert. Nach dem Ableben Mengelbergs nahm der Querdenker Guus Janssen dessen Platz am Klavierstuhl ein. Initiator ist nunmehr Han Bennink, bewegungsdynamischer Muskel des Ensembles. Zu erwarten ist das Unerwartbare, gleichwohl exzentrische Improvisationen außerhalb der Verfassung und eben jene aktionistisch wie musikalisch schrullige Humoreske. 
It´s a crazy thing, when it got that New Dutch Swing. (Hannes Schweiger)

https://www.allaboutjazz.com/php/article.php?id=561700

View Event →
Apr
20
8:30 PM20:30

Den Bosch (NL), Willem Twee: Quartet-NL: Beets, Bennink, Herman, Glerum

Slagwerker Han Bennink (1942) en bassist Ruud Jacobs (1938) behoren onderhand tot de oudste generatie actieve musici in hun genre. Zij hebben de naoorlogse jazz en geïmproviseerde muziek in Nederland meegemaakt én beiden zijn uitgegroeid tot iconen van de Nederlandse jazzgeschiedenis.

Jazzpas-concert.

Benjamin Herman (1968) en Peter Beets (1971) zijn bijna twee generaties jonger, en hebben allebei een stevige naam opgebouwd bij jazzkenners en -liefebbers. Beiden zijn zeer getalenteerd en virtuoos, en hebben elk een eigen publiek opgebouwd. Peter Beets met zijn fenomenale spel laat zich behalve door traditionele jazz en bebop ook beïnvloeden door klassieke componisten, zoals Chopin, Poulenc, Fauré en Bach.

Benjamin Herman blaast al 24 jaar jazzclubs nieuw leven in met zijn New Cool Collective en drukt zijn stempel net zo gemakkelijk op grote popconcerten als op intieme trio- en kwartetbezettingen. Daarmee vervult hij een voortrekkersrol bij het slechten van grenzen.

Huub van Riel, directeur van het Bimhuis, stelde de vier heren voor om samen te spelen. Bij deze onwaarschijnlijke maar welwillende combinatie viel pas echt alles op zijn plaats toen het repertoire van Misha Mengelberg werd gekozen als uitgangspunt. Diens elegante en geestige schrijfstijl met aanstekelijke melodieën en onvoorspelbare ontwikkelingen geeft veel vrijheid en blijft in elke bezetting overeind. De vier musici hebben elk vanuit hun eigen invals- hoek een groot respect voor Misha Mengelberg en een gretigheid om juist met elkaar zijn nalatenschap te delen met hun publiek. Door hun topkwaliteit als musici (alle vier zijn opgenomen in de selectie portretten van Jazzhelden.nl) zijn zij als geen ander in staat om de composities van Misha op een frisse, spannende manier te laten horen

View Event →
Apr
19
8:15 PM20:15

Zeist (NL), Beauforthuis: Quartet-NL

Het dreamteam van de Nederlandse jazz.: Peter Beets, Benjamin Herman, Ernst Glerum en Han Bennink. Peter is een wonder op piano, magische energie in elk stuk. Benjamin combineert op altsax vele invloeden alsof het niets is, van traditionele swing tot free jazz. Ernst maakt met zijn onnavolgbare baslijnen van ieder concert een gebeurtenis. En last but not least Han, een niet te stuiten drumgigant met een carrière van 50 jaar. Samen met Ernst is hij een kernlid van de Instant Composers Pool.

View Event →
Apr
14
to Apr 15

Utrecht (NL), Tivoli: Transition Festival 2018

Ondanks Wes Montgomery’s relatief korte carrière is de Amerikaanse gitarist zeer invloedrijk geweest op het werk van generaties musici na hem zoals Pat Martino, Pat Metheny en Lee Ritenour. In de Grote Zaal wordt het werk van Montgomery onder de loep genomen door twee van Nederlands beste hedendaagse jazzgitaristen: Reinier Baas en Anton Goudsmit. Dit doen zij samen met Peter Beets (piano), Han Bennink (drums) en Ernst Glerum (bas), driekwart van het inmiddels befaamde “The Quartet-NL”.

View Event →
Apr
6
8:00 PM20:00

Berlin (DE), Akademie der Kunste: Brotzmann plus...

Im Rahmen der Ausstellung "Free Music Production / FMP: The Living Music" hat die Akademie der Künste in Zusammenarbeit mit Peter Brötzmann zwei Tage kuratiert, die im Sinne des Total Music Meeting und des Workshop Freie Musik gestaltet sind. Mit diesen Formaten gelang es der FMP ab 1968 in der Akademie der Künste, dem Quasimodo und anderen Spielstätten in Berlin, eine neue Art Konzertsituation zu etablieren. "Ab 1970", erinnert sich Jost Gebers, Mitgründer und langjähriger Betreiber der Free Music Production, "machten wir beim Workshop mit zwei großen Podesten in der Ausstellungshalle (der Akademie der Künste am Hanseatenweg) ein konsequentes Free Jazz-Programm. Jetzt zeigte sich, dass unser erster Versuch, diese Musik aus dem Konzertsaal und dem Club in offene Räume zu bringen, richtig war. Die Zwänge für Musiker und Publikum konnten so erheblich reduziert werden."

Am 6. und 7. April werden die FMP Gründungsväter Peter Brötzmann (Holzblasinstrumente) und Alexander von Schlippenbach (Klavier) in bewährten und ganz neuen Kombinationen auf der Bühne stehen. Brötzmann, wie auch von Schlippenbach, prägten wie niemand sonst die Geschichte der internationalen improvisierten Musik. Einer von Peter Brötzmanns dienstältesten Weggefährten, Han Bennink (Schlagzeug) aus Amsterdam, wird an beiden Abenden ebenfalls dabei sein. Bennink war bereits auf der ersten FMP-Platte European Echoes zu hören und bildete mit Fred Van Hove das erste wichtige Brötzmann-Trio. Cyrille spielt mit Brötzmann seit den frühen 1980er Jahren immer wieder in verschiedenen Kontexten zusammen. Er ist einer der prägenden Musiker des amerikanischen Free Jazz und aus der ersten Generation freier Jazzschlagzeuger überhaupt. Die Schweizer Marino Pliakas (Bass) und Michael Wertmüller (Schlagzeug) sind seit 2006 Teil der Brötzmann-Formation Full Blast. In der Kombination mit Marino Pliakas bildet der auch als Komponist international im Klassikbereich erfolgreiche Wertmüller eine der dynamischsten und abwechslungsreichsten Rhythmusgruppen überhaupt. Heather Leigh (Steel Guitar) tritt seit mehr als zwei Jahren mit Peter Brötzmann im Duo auf. Keiji Haino ist Brötzmanns kongenialer Bruder im Noise. Der Japaner spielt seit den frühen 1980er Jahren kompromisslos an der Grenze der körperlich-musikalischen kinetischen Energie. Ob im Duo mit Brötzmann, im Trio mit Brötzmann und Heather Leigh oder im Quartett mit Brötzmann und seinem Trio Fushitsusha, Haino bietet immer wieder unverwechselbare existentielle Erfahrungen. 

Die Besucherinnen und Besucher erwarten zwei euphorisierende, dichte Abende und die Chance, spontane Komposition und Improvisation als kommunikativen Prozess zu erleben.

View Event →
Brussels (BE), Les Ateliers Claus: Han Bennink Artist in Residency Day 3: Han Bennink Trio
Mar
30
8:30 PM20:30

Brussels (BE), Les Ateliers Claus: Han Bennink Artist in Residency Day 3: Han Bennink Trio

Han Bennink residency day 3 with his trio with Joachim Badenhorst (b) & Simon Toldam (dk)

Dutch drummer Han Bennink has been an unrelenting creative force in jazz and improvised music since the early 60s. In 1964 he played on Eric Dolphy's legendary final record, Last Date, and in '67 he formed the Instant Composers Pool with pianist Misha Mengelberg and reedist Willem Breuker. He has an instantly recognizable sound—loud, chaotic, furiously swinging—and he's applied it to hundreds of records. He's all about improvisation, so leading a regular band has never been high on his list of concerns—he's more interested in interaction and disruption. Finally, eight years ago, he decided to form a trio.

When the group dropped its 2009 debut, Parken (ILK), Bennink's two partners—Danish pianist Simon Toldam and Belgian reedist Joachim Badenhorst—were still relatively unknown figures, performing in the shadow of a charismatic, extroverted giant. They pulled it off, but on the trio's recently released third album, Adelante (ICP), the combo has clearly grown as a unit. While Bennink can't help but improvise at every turn, the album is rooted in compositions by Toldam and Badenhorst, most of which are beautifully lyrical—including Badenhorst's gently rolling "Comacina Dreamin'" and Toldam's high-velocity swinger "Supertyphoon." 
The most arresting compositions on the new album, though, are by the late Mengelberg—they're both later works, and rank among his most tender and beautiful pieces. The trio's version of "De Sprong O Romantiek der Hazen," which shimmers with a Duke Ellington-like elegance, employs a piano line whose lovely fragility is instantly shattered by Bennink's deliberately anarchic clatter and Badenhorst's rheumy bass clarinet chortling. As the piece unfolds, though, the gorgeously moody melody wins out over this sort of turbulence. The piece was recorded last November, when Mengelberg was still alive, but it's hard not to hear it as a lovely tribute to his memory.

we have a limited amount of 3-day tickets. Ask about it, by sending an EMAIL to tommy@lesateliersclaus.com

 

C’est avec joie que les ateliers claus accueillent le légendaire artiste et personnage hors norme hollandais : Han Bennink. Batteur et percussionniste, Han Bennink (né en 1942) est une figure majeure du free jazz et des musiques improvisées depuis les années 1960. Connu pour ses extravagances scéniques et son humour, il collabore depuis des années avec le compositeur et pianiste Misha Mengelberg et le saxophoniste Peter Brötzmann.  Dans le cadre de cette invitation, une programmation exceptionnelle a été réalisée avec Han Bennink. Trois soirées avec des collaborations différentes pour chaque concert mais où l’improvisation et l'interaction sont au centre.

Résidence / concert jour 3 avec avec Joachim Badenhorst (b) & Simon Toldam (dk)
Trio créée en 2009 avec le pianiste Danois Simon Toldam et le clarinetiste belge Joachim Badenhorst. Se dégage de ce trio une énergie folle mais maîtrisée, des éclatements collectifs mais aussi des respirations, des improvisations free mais également des thèmes mélodiques.  Leur troisième album, Adelante (ICP) est sorti en février 2017.

Nous avons des tickets pour les 3 concerts en nombre limité. Pour toute demande merci d'envoyer un email à tommy@lesateliersclaus.com

View Event →
Brussels (BE), Les Ateliers Claus: Han Bennink Artist in Residency Day 2
Mar
29
8:30 PM20:30

Brussels (BE), Les Ateliers Claus: Han Bennink Artist in Residency Day 2

Han Bennink residency day 2 with The Instant Composers Pool Quintet

with:

Greetje Bijma
Nora Mulder
Mary Oliver
Michael Moore
Ernst Glerum
Wolter Wierbos

In 1958, guitarist Jim Hall, in liner notes to a Jimmy Giuffre album, used the term “instant composition” to describe improvising. A few years later, Misha Mengelberg, knowing nothing of this, re-coined the term, and it stuck. A quiet manifesto, those two English words countered notions that improvising was either a lesser order of music-making than composing, or an art without a memory, existing only in the moment, unmindful of form. Misha's formulation posited improvisation as formal composition's equal (if not its superior, being faster).

Yes but: Misha says he was thinking of “instant coffee,” stuff any serious java drinker recognized as a sham substitute. He deflates his lofty idea even as he raises it. In the mid-1960s Mengelberg became involved with the Fluxus art movement, which he found inviting because it stood for nothing, had no ideals to defend. What bound together Fluxus's conceptualists, shock artists, early minimalists, musical comics et cetera was a need for a performance format that could accommodate them all. (Hence that symbol of '60s kookiness, the multimedia Happening.) Eventually he formed a band with that kind of flexibility: the modern ICP Orchestra. 

ICP co-founders Mengelberg and drummer Han Bennink have played together since 1961; before long they’d played on Eric Dolphy’s 1964 Last Date and in a successful Dutch quartet, until they brought in the anarchistic young reed player Willem Breuker, whose disruptive presence tore the group apart. That was OK; Han and Misha liked musical confrontations. Mengelberg had studied composition at the Hague conservatory (alongside his friend Louis Andriessen); in his ’60s game piece “Hello Windyboys,” two wind quintets variously engage in call and response, communicate in musical code, interrupt or block each other, or seduce their rivals into cooperating. They did formally what ICP’s musicians now do informally.

Bennink, Breuker and Mengelberg founded the ICP co-op in 1967. In 1974 the saxophonist left to form the Willem Breuker Kollektief, longtime flagship of Dutch improvised music. Mengelberg (and Bennink) founded the raggedy ICP Tentet (including German saxophonist Peter Brötzmann, and sometimes cellist Tristan Honsinger). That band matured into something very like the present-day ICP Orchestra in the 1980s, with the addition of younger players, some of whom have been there ever since: trombonist Wolter Wierbos, saxophonists/clarinetists Michael Moore and Ab Baars, and bassist Ernst Glerum. When they were new to the orchestra, Misha rehearsed the players in various performance strategies—such as the uses of his “viruses,” self-contained packets of notated material a player could cue into any composition to infect or disable it. The musicians learned how to deal with fellow players’ quirks of timing or intonation, how to confound their colleagues before their colleagues could confound them, how to bend or subvert the music in performance, and run little subroutines within a piece.

Another, jazzier part of their education was a series of repertory projects, devoted to Mengelberg’s pianistic and compositional heroes Herbie Nichols, Thelonious Monk and Duke Ellington. Those projects served as object lessons in the value of pretty melodies and voicings (Ellington), the construction and subversion of chords (Monk) and how to devise chord progressions that move in unusual ways (Nichols). Pieces by each of those composers still turn up on ICP set lists (along with a few by Hoagy Carmichael), and those lessons still pay off.

In time, the players came to understand that any of the possibilities Misha had raised was available for use at any time, on any piece. Members could also make up new wrinkles on the spot, confident everyone else would pick right up on it. That also proved true with the players who joined ICP later: German trumpeter (and now New Yorker) Thomas Heberer; new music violinist/violist Mary Oliver, and saxophonist/clarinetist Tobias Delius. Cellist Honsinger rejoined in the 90s as well. (All also lead their own ensembles or occasional projects.) 

So the mature ICP is a mixed ensemble: part jazz band, part chamber orchestra. On stage, the space between Misha’s piano and Han’s drums is occupied by a thorny string trio: viola, cello and doublebass. Across from them is a five-piece horn section, three reeds and two brass. As in Ellington’s band, distinctive, individual players can merge beautifully on the written material. 

Indeed, given their individuality, the blending is remarkable. Sleek-sounding Mary Oliver brings the conceptual rigor of new composed music to the strings; Tristan Honsinger is the anarchist, testing limits; Ernst Glerum with his deep woody bass tone anchors the string and rhythm sections. (And he gets a beautiful tone when he bows the strings.) Thomas Heberer has solid bebop chops, and a quarter-tone trumpet to let him get into the cracks in the 12-note scale. The blustery, slippery Wolter Wierbos can imitate any trombone sound he ever heard, without losing his own voice. Ab Baars favors extreme clarinet high notes, and a loud but nakedly vulnerable tenor saxophone sound. On clarinet or alto Michael Moore can be sweetly lyrical or sarcastically sour. Tobias Delius’s big, furry tenor tone harks back to the swing era, but his ear is decidedly modern. 

Meanwhile, drummer Bennink amplifies and gooses soloists’ rhythms, and sets optimal tempos for limber swing. He’s loud but always listening, and has excellent instincts for pulling the plug when a particular episode or gambit has run its course. And Misha colors and subtly influences the action from the keyboard. As pianist he took from Monk the idea that effective comping may be more obstinate than sympathetic—and that sometimes, silence is the best option. 

To keep things fresh, Mengelberg would write out and distribute set lists moments before the players hit the stage. Those lists typically include several compositions separated by spontaneous improvised sub-groups, allowing the players the option of improvising their way out of and into the written themes. There might also be an “instant composition”—the players taking their cues from one of their fellows, who conducts their improvising using informal pantomime gestures. 

The band’s big enough to shout but compact enough to hold the road on sharp turns. In performance, its tone and frames of reference keep shifting. The action is fluid, as in a dream: surreal music for real. An ICP set contains new and old tunes, jazz business and maybe a little funny business, full-force raveups and improvised breakdowns. 

Nowadays, all the players take turns writing those set lists—Bennink most frequently. And the players bring their own pieces, and new arrangements of older Mengelberg tunes. The music’s full of surprises, unexpected turns, limber grace and strange eruptions. Nothing else and no one else sounds quite like them, and no two gigs are ever alike.

we have a limited amount of 3-day tickets. Ask about it, by sending an EMAIL to tommy@lesateliersclaus.com

C’est avec joie que les ateliers claus accueillent le légendaire artiste et personnage hors norme hollandais : Han Bennink. Batteur et percussionniste, Han Bennink (né en 1942) est une figure majeure du free jazz et des musiques improvisées depuis les années 1960. Connu pour ses extravagances scéniques et son humour, il collabore depuis des années avec le compositeur et pianiste Misha Mengelberg et le saxophoniste Peter Brötzmann.  Dans le cadre de cette invitation, une programmation exceptionnelle a été réalisée avec Han Bennink. Trois soirées avec des collaborations différentes pour chaque concert mais où l’improvisation et l'interaction sont au centre:

Résidence / concert jour 2 avec The Instant Composers Pool (ICP)
À l’origine, ICP est un label fondé en 1967 à Amsterdam par le saxophoniste Willem Breuker, le pianiste Misha Mengelberg et Han Bennink. ICP est aussi un ensemble mixte de musiciens: une partie groupe de jazz et une partie orchestre de chambre.
Avec : Greetje Bijma (voix) Nora Mulder (piano), Mary Oliver (violon), Michael Moore (clarinette&alto) , Ernst Glerum (contrebasse) et Wolter Wierbos (trombone).

Nous avons des tickets pour les 3 concerts en nombre limité. Pour toute demande merci d'envoyer un email à tommy@lesateliersclaus.com

View Event →
Brussels (BE), Les Ateliers Claus: Han Bennink Artist in Residency Day 1
Mar
28
8:30 PM20:30

Brussels (BE), Les Ateliers Claus: Han Bennink Artist in Residency Day 1

Han Bennink residency day 1 with Roland Van Campenhout

We're hosting the legendary drummer, artists, musician, person: Han Bennink. Together with him we planned 3 varied evenings. For the first evening his central guest is the notorious and also legendary guitarist Roland Van Campenhout.  

Roland Van Campenhout or in short Roland (Boom, 1945) is a Belgian blues musician.Roland grew up in the Rupel area. His father, a jazzmusician, drowned when he was 5. Roland left home at the age of 14. He did not get involved with music until the age of 20. He played in the skifflegroup, the William & Roland Skiffle Group, and the folk duo Miek en Roel. In 1969 he changed to another genre: blues, while also still experimenting with other styles during his career such as country, worldmusic, folk and rock. Roland discovered this genre when he saw John Lee Hooker perform in café De Muze in Antwerpen. He broke through during Jazz Bilzen, where he established his reputation as a live artist.

Han Bennink (born 17 April 1942) is a Dutch jazz drummer and percussionist. On occasion his recordings have featured him playing clarinet, violin, banjo and piano.
Though perhaps best known as one of the pivotal figures in early European free jazz and free improvisation, Bennink has worked in essentially every school of jazz, and is described by critic Chris Kelsey as "one of the unfortunately rare musicians whose abilities and interests span jazz's entire spectrum." Known for often injecting slapstick and absurdist humor into his performances, Bennink has had especially fruitful long-term partnerships with pianist Misha Mengelberg and saxophonist Peter Brötzmann. Han is a brother of saxophonist Peter Bennink.

Through the 1960s he drummed with a number of American musicians visiting the Netherlands, including Dexter Gordon, Wes Montgomery, Sonny Rollins and Eric Dolphy (he can be heard on Dolphy's recording, Last Date (1964)).
He subsequently became a central figure in the emerging European free improvisation scene. In 1963 he formed a quartet with pianist Misha Mengelberg and saxophonist Piet Noordijk which had a number of different bassists and which played at the 1966 Newport Jazz Festival, and in 1967 he was a co-founder of the Instant Composers Pool with Mengelberg and Willem Breuker, which sponsored Dutch avant garde performances. From the late 1960s he played in a trio with saxophonist Peter Brötzmann and Belgian pianist Fred Van Hove, which became a duo after Van Hove's departure in 1976. Through much of the 1990s he played in Clusone 3 (also known as the Clusone Trio), a trio with saxophonist/clarinetist Michael Moore and cellist Ernst Reijseger. He has often played duos with Mengelberg and collaborated with him alongside other musicians.
From the late 1980s through the early 2000s, Bennik collaborated closely with Dutch post-punk band The Ex, appearing on their 1995 album Instant and travelling and playing with them on their first tour to Ethiopia.
As well as playing with these long-standing groups, Bennink has performed and recorded solo (Tempo Comodo (1982) being among his solo recordings) and played with many free improvisation and free jazz luminaries including Derek Bailey, Conny Bauer, Don Cherry and Alexander von Schlippenbach, as well as more conventional jazz musicians like Lee Konitz. In 1983 he collaborated with boogie-woogie pianist and vocalist Little Willie Littlefield for his album I'm in the Mood.
Bennink's style is wide-ranging, running from conventional jazz drumming to highly unconventional free improvisation, for which he often uses whatever found objects happen to be onstage (chairs, music stands, instrument cases), his own body (a favourite device involves putting a drumstick in his mouth and striking it with the other stick), and the entire performance space—the floor, doors, and walls. He makes frequent use of birdcalls and whatever else strikes his fancy (one particularly madcap performance in Toronto in the 1990s involved a deafening fire alarm bell placed on the floor).

we have a limited amount of 3-day tickets. Ask about it, by sending an EMAIL to tommy@lesateliersclaus.com  

C’est avec joie que les ateliers claus accueillent le légendaire artiste et personnage hors norme hollandais : Han Bennink. Batteur et percussionniste, Han Bennink (né en 1942) est une figure majeure du free jazz et des musiques improvisées depuis les années 1960. Connu pour ses extravagances scéniques et son humour, il collabore depuis des années avec le compositeur et pianiste Misha Mengelberg et le saxophoniste Peter Brötzmann.  Dans le cadre de cette invitation, une programmation exceptionnelle a été réalisée avec Han Bennink. Trois soirées avec des collaborations différentes pour chaque concert mais où l’improvisation et l'interaction sont au centre:

Résidence / concert jour 1 avec le guitariste et chanteur Roland Van Campenhout, dit aussi Roland. Pilier de la musique blues belge depuis plus de 35 ans, Roland Van Campenhout a toujours expérimenté dans sa carrière: partant du folk au blues, en passant par la world music, la country encore le rock. Artiste reconnu de performance en live, Roland, toujours imprévisible, déploie une forte énergie sur scène.

Nous avons des tickets pour les 3 concerts en nombre limité. Pour toute demande merci d'envoyer un email à tommy@lesateliersclaus.com

 

View Event →
Mar
15
8:00 PM20:00

Leiden (NL), Jazz in de kamer festival: Quartet NL (Bennink, Beets, Glerum, Herman)

De leden van dit kwartet behoren tot de top van de jazz in Nederland: saxofonist Benjamin Herman, pianist Peter Beets, contrabassist Ruud Jacobs en drummer Han Bennink. Al op jeugdige leeftijd stonden ze op het podium en schreven ze jazzgeschiedenis met bands als ICP Orchestra en New Cool Collective. Ze groeiden op met jazz, ademden jazz. Allemaal speelden ze wel een keer met elkaar, maar nooit eerder in deze combinatie.

Met z’n vieren torsen ze containers vol jazz-ervaring met zich mee. Ze werkten samen met Nederlandse en buitenlandse sterren, van Rita Reys tot Tony Bennett, en van Sonny Rollins tot Ben Webster. 

In The Quartet NL creëren ze een uniek geluid waarin ieder volledig tot z’n recht komt. Hun succes is voor een deel toe te schrijven aan de composities van Misha Mengelberg. Deze vorig jaar overleden pianist/componist zat samen met Han Bennink en saxofonist Willem Breuker in de revolutionaire Instant Composers Pool, een ensemble dat eigentijdse experimentele jazz liet horen.

The Quartet NL brengt geen avant-garde jazz, maar verrast zijn publiek met heldere, aanstekelijke composities. Ruud Jacobs wordt wegens gezondheidsproblemen vervangen door Ernst Glerum, een niet minder bekende naam in de Nederlandse jazz. 

View Event →
Mar
9
9:30 PM21:30

Baden (CH), Jazz Geht Baden: Han Bennink & Reinier Baas & Ben van Gelder

Han Bennink, dr
Reinier Baas, g
Ben van Gelder, as

Fünfundsiebzig Jahre alt ist er. Kein bisschen müde und leise schon gar nicht! Eine lebende Legende. Die breite Zusammenarbeit von Han Bennink reicht von Peter Brötzmann bis Percy Sledge! Und jetzt geht die Reise welche im Royal Concertgebouw in Amsterdam begann mit zwei hervorragenden Musikerkollegen die seine Enkel sein könnten weiter.
Spannend die unorthodoxe Instrumentierung mit Schlagzeug, Altosaxophon und Gitarre welche unsere Hörgewohnheiten erweitern wird.

View Event →
Feb
27
7:30 PM19:30

Geneva (CH), AMR: Han Bennink Solo

Attention, trésor universel! Han Bennink – figure majeure du free jazz européen - revient dans notre maison, lui qui représente les mêmes valeurs que nous défendons: l'improvisation, l'amour de tous les courants du jazz, le plaisir du jeu, le partage,... Ce soir en solo, avec toute la liberté et l'humour qui le caractérisent, l'énergie de la vie sortira des baguettes de ce grand monsieur.

Han Bennink, batterie

View Event →
Jan
6
2:30 PM14:30

Bergen (NL), Kranenburgh: A Tribute to Han Bennink.

Han Bennink komt nog één keer langs voor een bijzonder optreden in Kranenburgh! Tijdens deze matinee staat de alleskunner centraal in een bijzonder programma vol muzikale uitwisseling, een interview en film. Reserveer snel en kom genieten van experimentele jazz en grenzeloze creativiteit.

Programma
Film en interview | Unfinished Business, een korte film van Bojan Fajfric. Mariette Dölle interviewt Bojan Fajfric

Interview | Directeur Mariette Dölle interviewt Han Bennink 

Muziek| Optredens van Ben van Gelder & Reinier Baas | Han Bennink & Friends: Jorrit Westerhof (elektrische gitaar), Joris Roelofs (basklarinet/klarinet), Michael Moore (altsaxofoon/klarinet) en Ernst Glerum (contrabas)

Over de deelnemers
Bojan Fajfric is een beeldend kunstenaar en filmmaker die woont en werkt in Amsterdam. Hij is afgestudeerd aan Koninklijke Academie van Beeldende Kunsten Den Haag en was resident aan de Rijksakademie in Amsterdam. In zijn films gebruikt hij juist het fictieve karakter van het documentaire genre, om te achterhalen waarom bepaalde handelingen, opvattingen of historische gebeurtenissen meer of minder herinnerd worden. Dit doet hij aan de hand van het naspelen en reconstrueren van deze gebeurtenissen. In 2017 verbleef hij een periode in het Luceberthuis te Bergen. Zijn ervaringen verwerkte hij op een associatieve manier in een film. Trailer Unfinished Business.

Saxofonist Ben van Gelder en gitarist Reinier Baas nemen het werk van jazz-grootheden als Duke Ellington en Thelonious Monk als basis voor hun improvisaties. Beide musici worden geprezen als megatalenten van de nieuwe lichting jazzmuzikanten. Het is daarom niet vreemd dat ze de afgelopen jaren allebei meerdere belangrijke prijzen en beurzen ontvingen. Video.

Han Bennink & Friends Met klarinettist/saxofonist Joris Roelofs vormt Han Bennink sinds twee jaar een vast duo. Onlangs waren ze samen te zien in de NTR Cultura-serie New Generation. Video. Bennink speelt al jaren samen met saxofonist/klarinettist Michael Moore en contrabassist Ernst Glerum in het ICP-orkest. Ook vormen zij gedrieën het ICP-Trio. Met gitarist Jorrit Westerhof vormde Bennink een duo, later met Michael Moore erbij, een trio.

View Event →
Dec
27
8:30 PM20:30

Amsterdam (NL), Bimhuis: Han Bennink & Irene Schweizer

Irène Schweizer has made a significant contribution to European jazz, pioneering free improvisation in the 1960s and breaking boundaries for female musicians. As a teenager she already played jazz piano and drums. Eventually, she concentrated on piano and developed a strong preference for improvising, especially in duo line-ups with drummers.

Alongside Andrew Cyrille, Pierre Favre, Louis Moholo-Moholo and Günter Sommer, Iréne Schweizer regularly forms a duo with Han Bennink, Holland’s most adventurous drummer and co-founder of Instant Composers Pool. Their collaboration has led to two albums. In their improvisations they combine swing- and ragtime-like parts with South African jazz and Monk-like passages.

‘Han and I are soul-brother and soul-sister. We have the same taste and rhythmical feelings in jazz music’ (Irène Schweizer).

‘Irène Schweizer and Han Bennink inhabit overlapping musical orbits, sharing an affinity for incisive swing, spontaneity and serious playfulness, such that their camaraderie is effortless’ (New York City Jazz Record).

Irene Schweizer piano, Han Bennink drums

View Event →
Nov
19
3:00 PM15:00

Bergen (NL), Kranenburgh: The Quartet NL (Beets, Bennink, Jacobs, Herman)

Tijdens een 1 uur durend, swingend concert in Kranenburgh speelt jazz-drummer en beeldend kunstenaar Han Bennink de sterren van de hemel met zijn zijn superkwartet bestaande uit Benjamin Herman op altsax, Peter Beets op piano en Ruud Jacobs op contrabas. De maestro zelf op drums!

Het concert is onderdeel van de programmering rondom zijn tentoonstelling HAN BENNINK.
 

View Event →